Inaccuracies of Writing Sentence in Teacher’s Scientific Writing Paper in Yogyakarta

  • Nanik Sumarsi Balai Bahasa Daerah Istimewa Yogyakarta
Keywords: inaccuracies, sentences, scientific papers

Abstract

This study aims to discuss inaccuracies of writing sentence in senior high school teacher’s scientific writing paper in Yogyakarta and correctness of error sentences that occur in the scientific paper. Principlly, this study is based on qualitative descriptive method. Data analysis is done with following steps. The first step is reading the KTIG (Teacher’s scientific writing paper) script and collecting error data (sentence error). Then, the next step is identifying types of errors, such as the buildup of ideas, ambiguity of sentences, redundancies, and illogical sentences. Once the data is identified, the next step is explaining why an error occurrs. The last step is giving correctness of sentence error. Based on the analyzed data, the lack of sentence writing accuracy in Teacher's  scientific writing paper is caused by (1) the accumulation of ideas, (2) ambiguity of structure and ideas, (3) absence of main sentence, (4) superfluousness, (5) redundancy, illogical sentences, (7) sentence without predicate and dangling sentence, and (8) ineffectiveness due to pragmatic aspects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nanik Sumarsi, Balai Bahasa Daerah Istimewa Yogyakarta

Jalan I Dewa Nyoman Oka 34, Kotabaru, Yogyakarta

0818270797

References

Apandi, Idris. 2015.Saya Guru Saya Bisa Menulis. Bandung: CV SMILE’S Indonesia Institute.

Arifin, E. Zaenal dan S. Amran Tassai. 2008. Cermat Berbahasa Indonesia. Jakarta: Akademika Pressindo.

Ayuma, Wiwik Yuni. 2012. “Konstruksi Sintaksis pada Wacana Tulis di Lembaga Kepolisian Polres Tulang Bawang Lampung”. Skripsi. Tidak diterbitkan. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Baryadi, I. Praptomo. 2001. “Penentuan Dasar-Dasar Substansi Wacana”. Makalah yang disajikan pada acara Pencerapan Ilmu bagi Peneliti Balai Bahasa Yogyakarta, yang diselenggarakan pada tanggal 9 Mei 2001.

Corder, S.P. 1974. Error Analysis, In Allen, J.L.P. and Corder, S.P. (1974). Techniques in Applied Linguistics. Oxford: Oxford University Press.

Istinganah, Nurul. 2012. ”Analisis Kesalahan Sintaksis pada Karangan Narasi Ekspositoris Siswa Kelas VIII SMP 1 Banguntapan, Bantul, Yogyakarta”. Skripsi. Tidak diterbitkan. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Keraf, Gorys. 1977. Komposisi : Sebuah Pengantar kepada Kemahiran Bahasa. Ende-Flores: Penerbit Nusa Indah-Percetakana Arnoldus.

Kuntarti, Anggit. 2015. “Analisis Kesalahan Kalimat pada Skripsi Mahasiswa Prodi Bahasa dan Sastra Indonesia Fakultas Bahasa dan Seni UNY”. Skripsi. Tidakditerbitkan. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Parera, J. D. 1997. Linguistik Edukasional: Metodologi Pembelajaran Bahasa,Analisis Kontrastif Antarbahasa, Analisis Kesalahan Berbahasa. Jakarta:Penerbit Erlangga.

Pranowo, dkk. 1996. Teknik Menulis Makalah. Yogyakarta: Pustaka Pelajar Offset.

Ruddyanto, C. dkk. 2008. Pedoman Penulisan Karya Ilmiah. Jakarta: Balai Bahasa Denpasar, Departemen Pendidikan Nasional.

Samsuri. 1987. Analisis Bahasa: Memahami Bahasa Secara Ilmiah. Jakarta:Penerbit Erlangga.

Setyawati, Nanik. 2013. Analisis Kesalahan Berbahasa Indonesia (Teori dan Praktik. Surakarta:Yuma Pustaka.

Sirait, Bistok, dkk. 1985. Pedoman Karang-Mengarang. Jakarta: Pusat

Sudaryanto. 1993. Metode dan Aneka Teknik Analisis Bahasa: Pengantar Penelitian Wahana Kebudayaan Secara Lingual. Yogyakarta: Duta Wacana University Press.

Sugono, Dendy. 2000. “Struktur Kalimat Bahasa Indonesia: Penerapan dan Pemasyarakatannya” dalam Bahasa Indonesia dalam Era Globalisasi hal 232—238.Jakarta: Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa, Depdiknas.

Tarigan, Henry Guntur. 1984. Menulis Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.

The Liang Gie. 1995. Pengantar Dunia Karang-Mengarang. (cetakan ke-2). Yogyakarta: Liberty.

Tim Penyusun Pusat Bahasa. 2008. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Edisi IV. Jakarta: Penerbit Gramedia Pustaka Utama.

Published
2018-06-30
How to Cite
Sumarsi, N. (2018). Inaccuracies of Writing Sentence in Teacher’s Scientific Writing Paper in Yogyakarta. Gramatika: Jurnal Ilmiah Kebahasaan Dan Kesastraan, 6(1), 36-48. https://doi.org/10.31813/gramatika/6.1.2018.133.36--48